Friday, July 24, 2020

Cervical collar

KECEDERAAN  Spinal cord

Apabila kecederaan spinal berlaku di bahagian leher, terdapat beberapa tanda yang akan memberi kesan terhadap bahagian tangan & kaki  :

*    Lemah seluruh anggota,Lumpuh

*    Kesukaran bernafas

*    Spasticity

*    Perubahan pada deria rasa

*    Numbness

*    Kesakitan

*    Hilang kawalan Bladder

Cervical Collars

PENGENALAN

Tarikh permulaan pengunaan cervical collar ialah pada  Perang Vietnam pada awal 1960-an.

Ia dianggap bahawa rawatan yang kemudian semasa meletakkan pesakit dengan potensi atau sebenar

kecederaan tulang belakang serviks pada pengusung dengan sandbags hanya diletakkan pada setiap sisi kepala adalah tidak mencukupi, dan bahawa tulang belakang serviks memerlukan penstabilan awal dengan peranti tegar untuk melindungi saraf tunjang.

Pada mulanya, kolar sementara, menggunakan digulung tuala, telah dilaksanakan. Kelembutan  kolar buih menyaksikan pengenalannya pada lewat 60-an, tetapi walaupun sangat selesa, dengan syarat lebih sedikitdaripada immobilization 10%.

Pada tahun 1974, Glen Hare yang kemudiannya menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Dyna Med, direka kolar pembebasan pertama benar menggunakan busa kepadatan sederhana, yang whist masih memberi keselesaan yang munasabah, memberi lebih immobilization kepada tulang belakang serviks. Pada lewat 1970-an, separuh kolar tegar mula untuk dimajukan

menggunakan plastik polietilena. Menjadi sangat kuat dan tahan lama, produk ini masih kekal sebagai bahan utama yang digunakan dalam kolar hari ini. 


Langkah 1

• Penyelamat 1 melakukan Manual Dalam Talian Penstabilan semula menjajarkan tulang belakang serviks jika tidak kontra-ditunjukkan.

• Jika tulang belakang serviks tidak boleh di luruskan cervical collar tidak boleh digunakan.

• Apabila memohon Manual Dalam Talian Penstabilan, hanya cukup cengkaman harus digunakan untuk mengambil berat kepala pesakit luar tulang belakang serviks sahaja. Cengkaman lanjut boleh dianggap amat berbahaya dalam persekitaran prehospital.

Langkah 2

• Selepas pesakit telah diperiksa, Penyelamat 2 memilih Kolar saiz yang sesuai serviks sebagai satu garis panduan pengeluar.

• Jika boleh, tanggalkan pakaian di sekitar leher pesakit dan memastikan kolar adalah dalam hubungan dengan kulit yang terdedah untuk kestabilan yang lebih baik.

• Luncurkan Kolar serviks sepanjang dada pesakit dan ke kedudukan.

• Jika menggunakan cervical collar ketegakan bahagian leher dengan sokongan rahang, memastikan bahawa hadapan sokongan rahang dan aspek anterior pesakit rahang peringkat. Jika rahang cervical collar sokongan menonjol lalu rahang pesakit, cervical collar adalah terlalu kecil. Satu lagi cervical collar kemudian akan perlu dipilih walaupun garis panduan pengeluar untuk mengukur betul diikuti.

Langkah 3

• Setelah memilih saiz yang betul,barulah letakah bahagian belakang kepada pesakit,dan diikuti dgn bahagian hadapan

Langkah 4

• Apabila servical collar telah diletakan di belakang pesakit, Penyelamat 2 menempatkan & memegang tab Velcro di tangan kanan.

• Penyelamat 2 kini strap gerbang bahu kanan cervical collar ke dalam kedudukan di bahu kanan pesakit.

                                         

Langkah 5

• Pasangkan sokongan rahang cervical collar ke dalam kedudukan dan memastikan cervical collar betul tertumpu anteriorly pada rahang dan tulang dada pesakit.

• Penyelamat 2 ketatkan penutupan Velcro.

• Penyelamat 1 terus mengekalkan Pengguna Dalam Talian Penstabilan sehingga pesakit bergerak keServiks pembebasan Device atau ke bahagian tulang belakang.

DATA TENIKAL

Product Details:

Brand Name

Cervical collar(Red Leaf)

Model Number

CC-01

Place of Origin

Jiangsu, China (Mainland)

Place of Origin

Jiangsu, China (Mainland)

Model Number

CC-01

Certification

CE,FDA,ISO

Material

plastic and foam

can be

X-ray

the height is adjustable

from 12.5-17.5cm

the length is adjustable

from 55-59cm

packing

10pcs/small carton/4 small carton/big carton

N.W.

7KG

G.W.

     

0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.