PROPELLER BOT
Jabatan
bomba dan penyelamat malaysia yang merupakan sebuah jabatan yang sinonim dengan pengunaan bot.Terdapat
pelbagai jenis bot yang digunakan dalam jabatan ini,antara yang selalu dilihat
dan digunakan dalam operasi adalah bot dari jenis aluminium yang menggunakan
enjin berkuasa 40 kuasa kuda(hp)dan 60 kuasa kuda (hp).Pada bahagian enjin ini
pula terdapat kompenen yang bertindak sebagai dayung mekanikal untuk
menghasilkan tenaga bagi mengerakan bot tersebut yaitu propeller (kipas).
2.
PENGENALAN
PERALATAN DAN KEGUNAAN:
2.1
Bahagian enjin bot yang bertindak sebagai
pendayung mekanikal bagi menghasilkan
tenaga keupayaan untuk menggerakan sesebuah bot.
3.1 Terdapat beberapa bentuk propeller mengikut
keupayaan enjin seperti yang berbilah 3
dan berbilah 4
3.2 Saiz sesebuah propeller akan menentukan kadar
keupayaan
daya tolakan juga mengikut kekuatan enjin
3.3 Saiz propeller bagi sesebuah bot boleh ditentukan
mengikut
keupayaan enjin dan saiz bot (jadual 1)
3.4 Spesifikasi propeller jenis 3 bilah dan
sais (jadual 2)
3.5 Spesifikasi propeller jenis 4 bilah dan
saiz (jadul 3)
3.6 Arah putaran kipas untuk bergerak kedepan adalah
mengikut putaran jam manakala untuk kebelakang
melawan putaran jam.seperti dalam gambarajah 1
3.3.1. SAIZ
PROPELLER MINGIKUT KUASA ENJIN (HP)
JADUAL
1:
SAIZ BOT |
KUASA ENJIN(HP) |
SAIZ PROPELLER |
14’-16’ |
7.5 – 10 |
9” |
14’-17’ |
9.9-15 |
10” |
16’-19’ |
25-35 |
10” |
19’-22’ |
40-60 |
12” |
25’ up |
75-225 |
14” |
JENIS BINAAN
4.1 Jenis
acuan tetap
4.1.1 Jenis acuan tetap ini merupakan jenis yang
dibina menggunakan satu acuan yang dibina mengikut sais dan bentuk yang telah
ditetapkan
4.1.2 Propeller jenis ini akan dihasilkan siap satu
unit dan bahagian-bahagian propeller ini tidak boleh di buka atau dileraikan
4.1.3 Hanya bahagian ‘shaf’ utama dan ‘ball baring’
sahaja yang boleh dibuka atau diasingkan
4.1.4 Propeller jenis ini jika mengalami kerosakan per
4.2.1 Jenis bilah berasingan ini merupakan
propeller yang dibina secara berasingan setiap bahagian.
4.2.2 Jenis ini biasanya dibina untuk propeller
bersais besar bagi bot atau kapal laut yang lebih besar.
4.2.3 Binaan jenis ini lebih baik dan menjimatkan kerana setiap bahagian yang rosak boleh digantikan
KOMPONEN
Terdapat beberapa komponen utama pada kipas
bot
5.1
Shaf
5.2
Bilah (blade)
5.3
Washer
5.4 Nat Utama
5.5
Ball Barring
5.6 Hub Propeller
5.7 Ruang pelepasan asap
5.8 Nat pengikat
0 comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.