Saturday, July 25, 2020

PROPELLER BOT

PROPELLER BOT

1.    PENDAHULUAN:

Jabatan bomba dan penyelamat malaysia yang merupakan sebuah jabatan yang   sinonim dengan pengunaan bot.Terdapat pelbagai jenis bot yang digunakan dalam jabatan ini,antara yang selalu dilihat dan digunakan dalam operasi adalah bot dari jenis aluminium yang menggunakan enjin berkuasa 40 kuasa kuda(hp)dan 60 kuasa kuda (hp).Pada bahagian enjin ini pula terdapat kompenen yang bertindak sebagai dayung mekanikal untuk menghasilkan tenaga bagi mengerakan bot tersebut  yaitu propeller (kipas).

 

2.    PENGENALAN PERALATAN DAN KEGUNAAN:      

2.1         Bahagian enjin bot yang bertindak sebagai pendayung mekanikal bagi  menghasilkan tenaga keupayaan untuk menggerakan sesebuah bot.

2.2       Tenaga ini terhasil dari kuasa yang dijana oleh enjin mengikut keupayaan atau kuasa sesebuah enjin
DATA TEKNIKAL DAN SPESIFIKASI:

3.1       Terdapat beberapa bentuk propeller mengikut keupayaan enjin seperti yang  berbilah 3 dan berbilah 4

3.2       Saiz sesebuah propeller akan menentukan kadar

                        keupayaan daya tolakan juga mengikut kekuatan enjin

3.3       Saiz propeller bagi sesebuah bot boleh ditentukan

                        mengikut keupayaan enjin dan saiz bot (jadual 1)

            3.4       Spesifikasi propeller jenis 3 bilah dan sais (jadual 2)

            3.5       Spesifikasi propeller jenis 4 bilah dan saiz (jadul 3)

3.6       Arah putaran kipas untuk bergerak kedepan adalah     

                         mengikut putaran jam manakala untuk kebelakang

                         melawan putaran jam.seperti dalam gambarajah 1

 

3.3.1. SAIZ PROPELLER MINGIKUT KUASA ENJIN (HP)

JADUAL 1:

SAIZ BOT

KUASA ENJIN(HP)

SAIZ PROPELLER

14’-16’

7.5 – 10

9”

14’-17’

9.9-15

10”

16’-19’

25-35

10”

19’-22’

40-60

12”

25’ up

75-225

14”

 

 JENIS BINAAN

             4.1      Jenis acuan tetap

4.1.1   Jenis acuan tetap ini merupakan jenis yang dibina menggunakan satu acuan yang dibina mengikut sais dan bentuk yang telah ditetapkan

4.1.2   Propeller jenis ini akan dihasilkan siap satu unit dan bahagian-bahagian propeller ini tidak boleh di buka atau dileraikan

4.1.3   Hanya bahagian ‘shaf’ utama dan ‘ball baring’ sahaja yang boleh dibuka atau diasingkan

4.1.4   Propeller jenis ini jika mengalami kerosakan per

                       4.2.1    Jenis bilah berasingan ini merupakan propeller yang dibina secara berasingan setiap bahagian.

                       4.2.2    Jenis ini biasanya dibina untuk propeller bersais besar bagi bot atau kapal laut yang lebih besar.

            4.2.3   Binaan jenis ini lebih baik dan menjimatkan kerana setiap bahagian yang rosak boleh digantikan  


 KOMPONEN

 Terdapat beberapa komponen utama pada kipas bot

     5.1   Shaf

     5.2   Bilah (blade)

     5.3   Washer

     5.4    Nat Utama

     5.5   Ball Barring

     5.6   Hub Propeller

     5.7    Ruang pelepasan asap

     5.8    Nat pengikat 




0 comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.